2014. május 7., szerda

Petőfi Sándor: Egy estém otthon

Borozgatánk apámmal; 
Ivott a jó öreg, 
S a kedvemért ez egyszer . 
Az isten áldja meg! 

Soká nem voltam otthon, 
Oly rég nem láta már, 
Úgy megvénült azóta . 
Hja, az idő lejár. 
Beszéltünk erről, arról, 
Amint nyelvünkre jött; 
Még a szinészetről is 
Sok más egyéb között. 

Szemében .mesterségem. 
Most is nagy szálka még; 
Előitéletét az 
Évek nem szünteték. 
–No csak hitvány egy élet 
Az a komédia!. 
Fülemnek ily dicsérést 
Kellett hallgatnia. 
–Tudom, sokat koplaltál, 
Mutatja is szined. 
Szeretném látni egyszer, 
Mint hánysz bukfenceket.. 

Én műértő beszédit 
Mosolygva hallgatám; 
De ő makacs fej! föl nem 
Világosíthatám. 

Továbbá elszavaltam 
Egy bordalom neki; 
S nagyon, nagyon örültem, 
Hogy megnevetteti. 

De ő nem tartja nagyra, 
Hogy költő fia van; 
Előtte minden ilyes 
Dolog haszontalan. 
Nem is lehet csodálni! 
Csak húsvágáshoz ért; 
Nem sok hajszála hullt ki 
A tudományokért. 
Utóbb, midőn a bornak 
Edénye kiürűlt, 
Én írogatni kezdtem, 
Ő meg nyugonni dűlt. 

De ekkor száz kérdéssel 
Állott elő anyám; 
Felelnem kelle . hát az 
Irást abban hagyám. 
És vége-hossza nem lett 
Kérdezgetésinek; 
De nekem e kérdések 
Olyan jól estenek. 

Mert mindenik tükör volt, 
Ahonnan láthatám: 
Hogy a földön nekem van 
Legszeretőbb anyám! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése