2014. február 11., kedd

József Attila: Majd megöregszel


 Majd megöregszel és bánni fogod,
    hogy bántasz, - azt, amire büszke vagy ma.
    A lelkiismeret majd bekopog
    s nem lesz emlék, melyben magadra hagyna. 

    Lesz vén ebed s az melléd települ.
    Nappal pihensz majd, széken szunyókálva,
    mert éjjel félni fogsz majd egyedül.
    Árnyak ütnek a rezgő anyókára. 

    Az öreg kutya néha majd nyafog,
    de a szobában csend lesz, csupa rend lesz;
    hanem valaki hiányozni fog
    a múltból ahhoz a magányos csendhez. 
  
    Majd tipegsz: s ha eleget totyogott
    rossz lábad, leülsz. Fönn aranykeretben
    áll ifjú képed. Hozzá motyogod:
    "Nem öleltem meg, hiszen nem szerettem." 

    "Mit is tehettem volna?" - kérdezed,
    de fogatlan szád már nem válaszolhat;
    s ki a nap előtt lehunyod szemed,
    alig várod, hogy feljöjjön, a holdat. 

    Mert ha elalszol, ugrál majd az ágy,
    mint a csikó, hogy a hámot levesse.
    S a félelem tűnődik, nem a vágy,
    a fejedben: Szeress-e, ne szeress-e. 

    Magadban döntöd el. Én fájlalom,
    hogy nem felelhetek, ha kérded: él-e.
    Mert elfárad bennem a fájdalom,
    elalszik, mint a gyermek, s én is véle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése