2014. január 27., hétfő

Radnóti Miklós: Tétova óda

Mióta készülök, hogy elmondjam neked 
szerelmem rejtett csillagrendszerét; 
egy képben csak talán, s csupán a lényeget. 
De nyüzsgõ s áradó vagy bennem, mint a lét, 
és néha meg olyan, oly biztos és örök, 
mint kõben a megkövesült csigaház. 
A holdtól cirmos éj mozdul fejem fölött 
a zizzenve röppenõ kis álmokat vadász. 
S még mindig nem tudom elmondani neked, 
mit is jelent az nékem, hogyha dolgozom, 
óvó tekinteted érzem a kezem felett. 
Hasonlat mit sem ér. Felötlik s eldobom. 
És holnap az egészet ujra kezdem, 
mert annyit érek én, amennyit ér a szó 
versemben s mert ez addig izgat engem, 
míg csont marad belõlem s néhány hajcsomó. 
Fáradt vagy s én is érzem, hosszú volt a nap,- 
mit mondjak még? a tárgyak összenéznek 
s téged dicsérnek, zeng egy fél cukordarab 
az asztalon és csöppje hull a méznek 
s mint színarany golyó ragyog a teritõn, 
s magától csendül egy üres vizespohár. 
Boldog, mert veled él. S talán lesz még idõm, 
hogy elmondjam milyen, mikor jöttödre vár. 
Az álom hullongó sötétje meg-megérint, 
elszáll, majd visszatér homlokodra, 
álmos szemed búcsúzva még felémint, 
hajad kibomlik, szétterül lobogva, 
s elalszol. Pillád hosszú árnyéka lebben. 
Kezed párnámra hull, elalvó nyírfaág, 
de benned alszom én is, nem vagy más világ. 
S idáig hallom én, hogy változik a sok 
rejtelmes, vékony, bölcs vonal 
hűs tenyeredben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése